Ryby w diecie glikemicznej.

Ryby są dobrym źródłem pełnowartościowego białka, charakteryzującego się przyswajalnością, aż w 97%. Białko jest najcenniejszym składnikiem mięsa ryb, jego zawartość w rybach świeżych kształtuje się na poziomie 16,3 do 23,7g w 100g mięsa. Najbogatsze w białko jest mięso halibuta, łososia i szczupaka.

Tłuszcz ryb posiada wiele wartości odżywczych i zdrowotnych i dostarcza on długołańcuchowych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, które są niezbędnym składnikiem pożywienia. Mięso ryb charakteryzuje się niską zawartością cholesterolu, dla porównania w 100g masła jego ilość wynosi 250 mg, w 1 żółtku 300 mg, w rybach natomiast jest go ok. 5-krotnie mniej!

Zawartość węglowodanów w rybach jest nieznaczna i wynosi poniżej 0,5%. To dobra wiadomość dla osób stosujących dietę odchudzającą. Ilość węglowodanów uzależniona jest od postaci, w jakiej spożywane są ryby, dlatego też wyższą zawartością charakteryzują się konserwy rybne, gdzie obok ryb jest duża zawartość bogatych w węglowodany warzyw.

W porównaniu z innymi surowcami żywnościowymi mięso ryb jest bogatym źródłem witamin. Na ogół jest ich więcej niż w wołowinie, mleku i jajkach. Mięso ryb należy do najbogatszych źródeł witamin z grupy B. Już jedno danie może pokryć dzienne zapotrzebowanie człowieka na ten składnik!

W mięsie ryb, w szczególności tłustych, występuje dużo witaminy A i D. Doskonałym źródłem witaminy D jest tran i oleje rybne w rybach takich jak: łosoś, tuńczyk, śledź, makrela czy sardynki.

W mięsie ryb znajdują się praktycznie wszystkie istotne składniki mineralne niezbędne w diecie człowieka. Mięso łososia jest szczególnie bogate w fosfor.

Właściwości ryb:

Halibut – zawiera kwasy tłuszczowe OMEGA-3, a także jod, który bezpośrednio wpływa na prawidłowe funkcjonowanie tarczycy.

Łosoś – naturalne źródło koenzymu Q10 likwidującego wolne rodniki, co opóźnia proces starzenia się skóry, utrzymuje w dobrym stanie tętnice oraz poprawia wydolność fizyczną organizmu. Spożywanie łososia, bogatego w kwasy tłuszczowe OMEGA-3, wzmacnia serce i chroni mózg.

Pstrąg – źródło oraz witaminy B i kwasów tłuszczowych OMEGA-3 chroniących ciało
od chorób układu krwionośnego. Źródło pełnowartościowego białka i jodu niezbędnego do prawidłowej pracy tarczycy. Obecny w pstrągu selen wraz z witaminą E chronią DNA komórki.

Sola – posiada duże ilości witaminy A i D, a także minerałów, takich jak potas, fosfor, wapń, magnez, sód. Ryba ta jest bogata w kwasy tłuszczowe OMEGA-3, które obniżają poziom „złego” cholesterolu LDL a podwyższają poziom „dobrego” cholesterolu HDL.

Tagi: , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*