Dieta glikemiczna w kuchni – gotujemy!

Planując codzienne posiłki warto korzystać z przepisów umieszczonych w sieci. Inspiracje przydadzą się szczególnie rano, kiedy nie mamy czasu na przyrządzanie skomplikowanych dań. Bardzo dobrym pomysłem jest przygotowanie szybkiego i wartościowego posiłku w postaci omletu z jaj z warzywami, np. z ugotowanym wcześniej brokułem, podany w towarzystwie kromki pełnoziarnistego chleba lub porcji musli ze świeżymi owocami i jogurtem naturalnym. Na obiad można zjeść pierś kurczaka z  przyprawą curry podaną z sałatką ze świeżych pomidorów lub rybę z grilla z warzywami ugotowanymi na parze. Na kolację warto przygotować zdrowe i pożywne placki z ciecierzycy z pietruszką w towarzystwie sosu czosnkowego na bazie jogurtu naturalnego i czosnku lub porcję chudego mięsa z makaronem i warzywami.

Komponując posiłki należy pamiętać o tym, że podczas diety glikemicznej niezbędna jest dbałość o właściwe proporcje oraz wybór produktów o jak najniższym indeksie glikemicznym. Nie należy przesadzać z długością obróbki termicznej. Niektóre, nawet pozornie dopuszczane produkty, podczas procesu gotowania zyskują poziom IG przekraczający dopuszczalną normę, np. marchew, kasza, makaron, bób czy ziemniaki. Wszystkie charakteryzują się dużą zawartością skrobi. Warto o tym pamiętać przyrządzając makaron – najlepszy jest ten przygotowany al dente.

Najzdrowszym sposobem na przyrządzanie posiłków jest gotowanie na parze lub grillowanie. Decydując się na gotowanie na parze mamy szansę zachować wartościowe składniki odżywcze i bardzo atrakcyjny wygląd potrawy. W takim przypadku warto rozważyć zakup parowaru, w którym przyrządzimy posiłek dla całej rodziny, a nawet upieczemy ciasto dla najmłodszych wielbicieli słodyczy.

Grillowanie nadaje smak nawet zwykłym potrawom – pierś z kurczaka w marynacie z chili, soku z limonki, oliwy i przypraw będzie smakowała wyjątkowo. Dla urozmaicenia posiłków można grillować także świeże owoce pokrojone w plastry, np. ananasa lub młodą cukinię i tak przygotowane dodać do sałatki lub podać do porcji mięsa. Aby uniknąć przypalania możesz skropić patelnię odrobiną oliwy z oliwek. Do tego celu używaj buteleczki z atomizerem – w ten sposób łatwiej  odmierzysz właściwą ilość dodawanej oliwy bez obawy o zwiększenie kaloryczności potrawy.

Na przekąskę wybierz garść orzechów bogatych w nienasycone kwasy tłuszczowe niezbędne do prawidłowego działania organizmu. Możesz zjeść także sałatkę owocową z jogurtem i garścią prażonego słonecznika. Dieta glikemiczna daje ogromne pole do popisu w komponowaniu smacznych i sycących posiłków, których przygotowanie nie wymaga wielkiego wysiłku. Kierując się jasno określonymi zasadami masz szansę na stałe wprowadzić zdrowszy sposób odżywiania bez konieczności rezygnowania z przyjemności płynącej z jedzenia.

Przygotowanie

Tagi: , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*