Indeks glikemiczny

Jak sama nazwa wskazuje, glikemia kojarzy nam się z cukrem, czemu więc jest indeks glikemiczny i dieta glikemiczna?

Indeks glikemiczny pokazuje nam zawartość cukru w danym produkcie, który jest węglowodanem. Określa on ilość cukru (glukozy) we krwi, która wzrasta (to naturalnie) po spożyciu danego produktu węglowodanowego. Jak wiadomo, cukier potrzebny jest nam do życia, daje nam energię, jednak nie powinniśmy go przekraczać zbytnio,  a niektórym z nas nagminnie się to zdarza.

Jaka jest prawidłowa zawartość cukru u człowieka? około 90-100mg, a dostarczamy go czasami dużo więcej.

Dzięki Indeksowi glikemicznemu, możemy jeść tak, aby jednocześnie schudnąć, czuć się dobrze i zapomnieć o efekcie jojo.
Ze zdrowotnego punktu widzenia, utrzymywanie cukru na normalnym poziomie pozwoli na dobre samopoczucie,  także zmniejszy ryzyko cukrzycy, na którą choruje tak dużo osób !

Tabela indeksu glikemicznego jest bardzo długa, kiedy pojęcia indeksu glikemicznego dopiero raczkowało, mogliśmy znaleźć w nim około 60 produktów, teraz jest ich około 750, dlatego nie uczmy się tego na pamięć, po prostu miejmy ją w widocznym miejscu!

Jakie wartości w Indeksie glikemicznym?
Wyróżniamy trójpodział: niskie, średnie i wysokie. To pierwsze, najbardziej zalecane mieści się w przedziale do 55, średnie od 56 do 69 i dalej od 70 w górę. Dotyczy on wyłącznie zawartości węglowodanów w danym produkcie, jako to, że białko czy tłuszcze nie powodują, aż tak gwałtownego wzrostu poziomu cukru we krwi.

Zobacz tabelę indeksu glikemicznego

Tagi: , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*