Dieta glikemiczna medycznie

Do głównych założeń diety glikemicznej należy kontrola cukru w organizmie. Nie zmusza ona nas do brania środków farmaceutycznych, dpowiednim zestawieniem pokarmów i nawykami żywieniowymi, w naturalny sposób poprawimy swoje samopoczucie i schudniemy !

Dieta glikemiczna kontroluje wzrost cukru po spożyciu posiłku. Jak to się dzieje? Kto spał na lekcjach biologii w szkole, niech uważa!

Jest niedziela, z tej okazji jemy duży posiłek: schabowy, ziemniaczki i mizeria. Nie odmówimy sobie deseru, bo to jabłecznik na ciepło z gałką waniliowych lodów polany sosem czekoladowym.

Nie jestem specem, ale każdy się ze mną zgodzi, że to dosyć tłusty obiad: panierka schabowego (bułka tarta wchłania tłuszcz), ziemniaczki polane masełkiem czy tłuszczem po kotlecikach, a mizeria w zależności od gustu przyprawiona śmietaną czy jogurtem z zawartością cukru. Deser: na jedną blachę takiego ciasta, używa się około 250 gramów cukru, a ile ma gałka lodów i polewa czekoladowa czy posypka z cukru pudru? Możemy dodać jeszcze słodką herbatę, ale już nie przesadzajmy. To dosyć współczesny scenariusz, a jadąc do babci, ciężko odmówić tak pysznego obiadu !

Przyjmując tyle cukru podczas posiłku nie możemy się dziwić, dlaczego wymyślono sjestę. Otóż cukier, który przyjęliśmy do organizmu musi dać nam energię.Jego nagły i niebezpieczny wzrost hamuje insulina (hormon), przez co stajemy się senni i chętnie ucięlibyśmy sobie drzemkę.

Co się dzieje później, jak przebiega dalej proces i czemu przebiega w taki sposób? Tłumaczy to poniższy film, jednak zanim go obejrzysz, należy się do niego przygotować. Zrozumiesz dzięki temu znacznie lepiej!

Co się dzieje kiedy zjemy za dużo cukru?

U normalnego człowieka na czczo w całym organizmie poziom cukru we krwi wynosi około 10mg% (mg/100ml), co mało kto rozumie, więc inaczej: W człowieku jest od 10 do 15 litrów płynów, więc łączna ilość cukru 10 -15 gramów, czyli mniej więcej 2 łyżeczki cukru.
Zjadając poranną drożdżówkę do kawy, która ma 100g węglowodanów, nasz organizm musi sobie poradzić z cukrem, jaki mu zafundowaliśmy. Tak więc cukier maszeruje do wątroby, gdzie zamieniany jest w glikogen, do mięśni oraz jego nadmiar zamienia się w tkankę tłuszczową i inne substancje zapasowe. Kontrolę nad tym sprawuje insulina, bez której cukier wzrósłby do bardzo niebezpiecznych ilości.

Cukier w wątrobie magazynowany jest w postaci glikogenu , dzięki czemu jest ona buforem cukru do organizmu. Kiedy poziom cukru we krwi (o czym pisałam na początku) maleje wraz z zużywaną energią i zmniejsza swoją objętość poniżej 10gramów, wątroba wypycha uzupełnia zgromadzony cukier. W wątrobie przechowuje się do 70 do 100g glikogenu.

Mięśnie mają dużo większą objętość i masę, dlatego możliwość magazynowania cukru zwiększa się od 250 do 500g u normalnego człowieka. Oczywiście, sportowiec zmagazynuje dużo więcej niż inna osoba, dlatego jest to kwestia bardzo indywidualna. W przypadku mięśni, nie spełniają one funkcji bufora, ponieważ zgromadzony tam cukier jest w zupełności wykorzystywany do pracy.

Reszta cukru zamienia się w tkankę tłuszczową i tu następuje kolejny problem: cukier z obiadu zamienił się w glikogen i pojawił się w wątrobie, mięśniach, a jego nadwyżka zamienia w tkankę tłuszczową, jednak deser zjedzony np. godzinę po obiedzie do kawy już nie ma gdzie się rozłożyć, więc organizm "przepcha" go bezpośrednio do fazy ostatniej – zamiany na tkankę tłuszczową.

Czemu o tym piszę?
Zakładając, że są trzy etapy rozkładu cukru: do wątroby, mięśni i tkanki tłuszczowej, dieta glikemiczna pomoże nam w dwóch pierwszych etapach, ten trzeci pójdzie w odstawkę, organizm tym zyska a nam polecą kilogramy! Tak więc, niedzielnego schabowego zmień na makaron al dente z warzywami, kawałkiem smażonego kurczaka i kieliszkiem czerwonego wina. Na deser zjedz jabłecznik. Możemy zjeść dużą porcję, ale musi ona mieć niski indeks glikemiczny (czyli nie zmusi naszego organizmu do walczenia z nadmiernym cukrem).

Dzięki spojrzeniu od "medycznej" strony diety, możemy sami wyciągnąć wnioski, że dieta glikemiczna nie jest głodówką i nie zakazuje jeść nam zdrowych i ciepłych posiłków jak jest np. w diecie kopenhaskiej.

Zobacz więcej:

Spis produktów w diecie glikemicznej
Jakie efekty możemy uzyskać stosując dietę glikemiczną?
Zasady diety glikemicznej
Menu w diecie glikemicznej
Indeks glikemiczny
Dieta glikemiczna

Tagi: , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*